Lifestyle

Tech Thursday – De social media bubble

6 september 2018

In een bad vol schuim en glitterbubbels (dankzij een bathbomb van Lush) schrijf ik nu deze blogpost voor jullie over mijn social media bubble. Een social media bubble, een filter bubble of ook wel een informatieluchtbel is het resultaat van jouw klik- en surfgedrag in zoekmachines en social media netwerken. Het klinkt heel schattig en positief, maar is dat het ook wel?

Hoe ontstaat een social media bubble?

Algoritmes achter social media netwerken en zoekmachines proberen voor jou te bepalen welke informatie jij wil zien. Dit doen algoritmes aan de hand van jouw locatie, de profielen die je volgt, jouw activiteiten online en zoekgeschiedenis. Het gevaar hiervan is dat algoritmen voor jou bepalen welke (beperkte) informatie jij te zien krijgt. Vandaar de term bubble….

 

Stuck in mijn roze social media bubble

Dankzij deze algoritmen zit ik dus opgesloten in mijn roze, social media bubble, waar ik zelf maar moeilijk uitkom. Via mijn Instagram merk ik deze bubble nog het meest. Ik zie echt álleen maar profielen van soortgelijke vrouwen als ikzelf. Ook op mijn ‘ontdekpagina’ staan alleen maar accounts van personen als ikzelf, of met interesses zoals ik. Ik zeg expres mijn roze bubble, want het zijn ook nog eens weinig mannen. Ik kom vooral accounts tegen tijdens het surfen op Instagram van moeders met jonge kids, ambitieuze vrouwen met een eigen onderneming, beauty en fashionliefhebbers en nauwelijks krijg ik in mijn timeline of overzichten mensen of accounts voorgesteld die anders zijn.

 

Gevaar van een social media bubble

Als iedereen in zijn eigen informatieluchtbel zit, komt bijna niemand meer in aanraking met (andere) wereldbeelden, tegengeluiden en standpunten. Je wordt niet of maar weinig geconfronteerd met mensen die anders denken dan jij. Als algoritmen voor ons bepalen welke informatie je te zien krijgt, raak je bovendien ook nooit meer volledig geïnformeerd. Op deze manier vormt dit ook een gevaar voor onze democratie en vrijheid om onze eigen mening te vormen. En dat vind ik heel erg.

 

Wat ik jou hierover mee wil geven..

Oke, dit blogbericht begon heel schattig met een foto van een roze kauwgombel en een intro in een bad vol schuim, maar ik laat jou nu wel achter met een bericht over de ‘ernst’ van online bubbles. Misschien heb je nu meer vragen gekregen of heb ik iets meer bewustzijn gecreëerd.

Het is heel moeilijk om jouw eigen bubble door te prikken, bovendien kom je dan waarschijnlijk net zo snel weer in een andere bubble terecht. Wat ik jou zou willen adviseren, en wat ik zelf ook doe, is open te blijven staan voor andere standpunten en tegengeluiden. Zoek ze zelf op als de algoritmen jou ze niet voorschotelen. Doe het niet alleen online, maar ook in real life in gesprekken met buren, vrienden, collega’s en familieleden.

Na deze zware kost is het volgende keer weer tijd voor een gezellige (roze?) tutorial! Tot de eerste donderdag van oktober! XoXo Liset

 

Volg Liset op Instagram voor je dagelijkse dosis tech weetjes en foto-edit tutorials! Heb jij Liset’s eerste Tech Thursday blog al gelezen? Wegens groot succes kwam al heel snel een deeltwee van de roze lucht tutorial en die vind je hier.

Follow by Email
Facebook
Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *